Om projektet

Projektet är till för eleverna i år 9 på Bergaskolan i Smedjebacken. Vi ska arbeta inom ämnet teknik och målet är att förstå grunderna i styr- och reglerteknik. Delprojektet är också till för att inspirera eleverna att ta sig an styr och reglertankar inför vårens avslutande projekt kring Smarta Hus. Vi ska försöka tänka i entreprenöriell anda och arbeta utifrån nedanstående modell från Lifelong Kindergarten Group, MIT Media Lab [pdf]

Bilden tagen från ovanstående pdf, Lifelong Kindergarten Group - MIT Media Lab

Eleverna kommer att få ungefär sju timmar, inklusive rast, på sig att nå målet med en fysiska världen - datorn - fysiska världen - datorn - kedja, i viss mån liknande en Rube Goldberg Machine. Man skulle kunna försvenska och kalla det en Pettsonmaskin.

Vi har bara två tillfällen á tre och en halv timme på oss.

Första dagen bekantar vi oss med idén och hur vi ska tänka programmering i Scratch och Lego Wedo. Lego Wedo fungerar direkt i Scratch utan en massa krångel eller drivrutiner. Med Lego Wedo får man en sensor (välj mellan avstånd och enkel positionssensor (tilt-sensor)) och en motor. Vi tänker, skapar, experimenterar och tänker om.

Eleverna kommer att jobba i små grupper med två-tre elever. Varje grupp kommer också att få samverka med de andra grupperna så att vi kan skapa en obruten kedjereaktion. Vi kommer inte att lägga så stor vikt på hur konstruktionen ser ut bara att den fungerar i kedjan.

Dag två blir en dag då vi bygger upp scenariot med kedjan av "Pettsonmaskinerna". Tanken är också att vi kl. 11.00 dag två ska visa "världen" vad vi har lyckats med via en livestreaming av det slutgiltiga försöket. Samtidigt kommer vi att skicka en "Relay Challange" till andra klasser i världen att prova samma sak och utmana oss.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar