Programmera i Scratch

Du kan titta på några Youtubeklipp, om hur du ska göra vid programmeringen.
Eller så fortsätter du med texterna och bilderna här nedanför.


Du kommer att kunna lära dig Scratch ganska lätt. På denna sidan hittar du lite programmeringsidéer som du kan använda. Scratchprogrammering behövs till vårt projekt med Styr- och reglerteknik, men man behöver inte vara programmerar för att lyckas. När du väl har förstått hur Scratch är uppbyggt kan du också programmera ganska avancerat om du vill.

Scratch

Några viktiga programmeringstankar

Loop eller för alltid
Med en loop (för alltid) menas att programmet du gjort alltid går tillbaka igen från början. En loop använder man när man vill känna av om en sensor har förändrat sitt värde. Loopen i bilden gör bara en sak, den vänder Sprite1 15 grader medsols.

Eftersom loopen börjar om på nytt ser det ut som om Sprite1 snurrar runt hela tiden. Datorn är så snabb att du inte hinner uppfatta att den börjar om igen.

Vad tror du att man måste göra för att verkligen hinna se att det är någonting som återkommer hela tiden?

Aktivera sensor och motor
Koppla in Ledgo WeDo-hubben med motor och avståndssensor.
Då kan du komma åt Scriptblocken till motorn och sensorn blir aktiv.
IF-sats eller Om-händelse
När vi har förstått det här med loop ska vi göra lite mer innanför loopen (för alltid). När du har kopplat in Lego WeDo-hubben kan du komma avståndssensorns värde (se bilden och filmen).

Om-händelse (gult block) drar du innanför för alltid (loopen), då kommer programmet hela tiden känna av förändringar av värdet på sensorn.

I bilden ser du att Om sensorns värde är mindre än (< 80) så vänder Sprite 1 15 grader medsols. Om värdet är större än 80 (> 80) händer ingenting alls.

Nu kan vi då känna av någonting som har kommit nära sensorn och starta en motor eller någonting på skärmen. Titta på bilden och fundera ut vad som kommer att ske.

Nu får du testa dig fram till vilka värden som är bäst för din idé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar